Populära märken
Populära sidor
Parfymer från Knize

Knize Parfymer

Knize – tradition i stort urval och mångfald
En inblick i Knize Tens historia
Den som ägnar sig åt att studera Knize en stund, upptäcker mycket snabbt: Knize Ten är världens första herrdoftserie. Företaget marknadsför också produkten globalt i just denna stil. Doften utmärker sig genom sina lädernoter med rosmarin, apelsin, bergamott, ceder, sandelträ och ambra.
Knize Ten har runt 100 år på nacken För att vara mer exakt lanserades den 1920. Skaparna av denna herrdoft hette Francois Coty och Vincent Roubert. De båda skapade produkten för den ledande herrekiperingen Knize & Comp. i Wien.
Köp doftklassikern som stjärnorna använder i Parfumdreams onlinebutik
James Dean, David Niven och Billy Wilder lär ha en sak gemensamt. Åtminstone kunde handelstidningen i en artikel 2003 berätta att alla dessa tre ikoner ska ha varit användare av Knize Ten. Med andra or är detta en doftklassiker som även har gått hem hos de internationella kändisarna. Vad som kännetecknar Knize Ten? – Doften utmärker sig av ett väldigt djup och har en mycket personlig not. Slående är även att doften bevarar sin sensualitet – visserligen i en tidlös men ändå mycket elegant look. Många skulle beskriva Knize Ten som en mycket speciell doftupplevelse.
Faktum är att Knize Ten framställs av naturliga ämnen och presenterar en mycket bred doftnot som går från kärv till blommig och uppfattas som mycket intensiv utan att för den skull kännas obehagligt påträngande.
Parfumdreams onlinebutik erbjuder ett brett spektrum av olika Knize-produkter som
- Toilet Water Spray
- Toilet Water sprayflaska
- After Shave
- Deodorant Spray
- Face & Body Care
- Bath & Body Foam
- Bath Soap
- Eau de Toilette Spray
liksom även Lady Knize eau-de-parfum-spray och andra produkter från Belle Epoque-linjen.
Hos Knize har man en bred tradition
Knize är en herrekipering. Företagets parfymprodukter är en produktlinje med fokus på kosmetikklassiker, något som ligger helt i linje med Knizes historia då företaget grundades 1858. Som doft kan Knize Ten övertyga – framförallt som den satsar på sensuella förnimmelser.
Trots en historia på nästan 100 strålar Knize Tens stjärna fortfarande lika starkt. Tvärtemot övertygar parfymlinjen nu liksom förr genom esprit och glans och har anhängare inom alla samhällsskikt.
Utöver år 1858 har det förekommit andra viktiga årtal i företaget Knizes historia. 1902 gick till exempel företaget till Albert Wolff (bankir), vilket resulterade i att hans hustru Gisela kom att leda företaget. 1909 uppförde man den nya butiksfasaden av svart marmor och glad – designad av arkitekten Adolf Loos. Dess arkitektur, som man betecknas som avantgardistisk, skapade en koppling mellan företaget och Wiens kulturlandskap. 1918 skedde så ytterligare en ändring i företagsledningen. Fritz Wolff övertog efter sin återkomst från första världskriget ledningen för Knize, Ernst Dryden blev 1921 företagets designer. Genom Dryden – som senare blev känd som 20-talets stjärndesigner – fick Knize en designerimage och internationellt renommé.
Knize Toiletries – ett unikt doftvatten
Mannen av värld har alltid låtit sig övertygas av parfymens toppnot som har en lätt citronaktig not, medan mellannoten är kärv med träinslag och basnoten har lädertoner.
Joseph Knize – uppdragsgivare för utvecklingen av herrnoter – var kejserlig och kunglig hovleverantör och ägare av den mest välrenommerade herrekiperingen i Wien. Därför var det redan då självklart att alla som var någon i Wien besökte butiken och därmed inte bara hade tillgång till Knize Toiletries utan även var övertygade användare av dessa artiklar.
Knize Ten är det enda doftvatten som kan skryta med att man var en av de produkter som kom med i 1989 års upplaga av „Das Beste vom Besten” från förlaget Econ. Vid millennieskiftet ingick redan många kända personligheter, statsöverhuvuden, konstnärer, industrimagnater o.s.v. till Knizes utvalda kundkrets.
Mångfalden av dofter är stor
Studier visar: varje år tillkommer runt 100 nya dofter globalt sett. Desto mer övertygande tycks Knize Ten vara, då doftvattnet under alla decennier inte bara har förblivit lika populärt utan till och med har kunnat förbättra sin marknadsposition. Den som förhör sig närmare med parfymörer vet att det måste handla om en enorm kompositionsprestation för att skapa en doft som är så övertygande så länge. Detta är verkligen ingen dagslända utan en doft som hållit i nästan ett sekel.
Polo är en erkänd sport som är mycket populär inom den brittiska adeln. Knize Tens kollektioner är på så vis en smula adliga och förpackningarna som formgavs under doftlinjens barndom hänger i än idag. Den lika eleganta som tidlösa designen är ett viktigt signum för denna linje.
Huvudkontoret i Wien finns fortfarande kvar
Att parfymlinjen egentligen utvecklades i Frankrike och flyttades till Österrikes först i samband med stängningen av den franska fabriken, kan man än idag läsa sig till om företagets begynnelse respektive doftlinjer. Knizes huvudkontor i Wien har adressen Graben 13. Utöver den världskända herrdoftlinjen finns det förstås även en doftlinje för damer, minst lika elegant som den för herrar. Lady Knize utvecklades under de föregående årtiondena till en sann doftklassiker.