Guy Laroche Parfum

Det franska parfymeriet Guy Laroche förvaltar den franska traditionen att skapa exklusiva dofter och essenser av det naturen har att erbjuda. År 1957 grundades märket Guy Laroche av modeskaparen med samma namn. Han hade i hög grad påverkat det europeiska modet efter andra världskriget. Intresset för udda mode var på den tiden lika stort som för eleganta och lyxiga parfymer som kunde köpas till ett rimligt pris. Detta är ett koncept som företaget eftersträvar än idag, och i vår onlinebutik kan du se efter själv.

Finaste fransk parfym med Guy Laroche

Detta franska märke har blivit populärt hos både män och kvinnor och har därför både maskulina och feminina dofter i sitt sortiment. Kollektionen Fidji riktar sig i damvarianter till kvinnor som föredrar lätta och uppfriskande noter, medan män har produktserien Drakkar Noir, med en strävare och kryddigare karaktär. I vårt sortiment finns båda varianter att få tag i till förmånliga priser.

Visste du redan Innehåll

Guy Laroche: Modeskapare blir berömd över natten

”Parisian chic”, elegant lyx och högsta tänkbara kvalitetskrav –detta kännetecknar det parisiska modeföretaget Guy Laroche. Företaget Guy Laroche, som har blivit berömt för sina dofter, kläder, glasögon, väskor och porslin, grundades av den 30-årige Guy Laroche i Paris som arbetade sig upp till ett namn som en av 1900-talets största modeskapare.

Modist tillbringar lärlingsår i USA

 

1921 födes Guy Laroche, son till en hotellägare, i den lilla franska byn La Rochelle. Men livet på landet var inget för honom. Modets huvudstad Paris lockade desto mer och så snart han hade slutat skolan begav han sig dit för att utbilda sig till modist. Därefter började han som assistent på det pariska modeföretaget „Jean Dessés”. Men detta räckte inte till för den ambitiöse unge mannen som lämnade både arbete och Frankrike och begav sig till USA där han stannade i två år. En tid som kom att prägla honom mycket. 1949 återvände han till Paris där han de kommande åtta åren var verksam som modist. Men inom sig närde han alltid en önskan om ett eget modehus.

Guy Laroches kollektion slår ner som en bomb

1957 var det så äntligen dags: Modehuset Guy Laroche för haute couture-dammode i Paris slog upp sina portar. I skymundan i en liten lägenhet skapade Guy Laroche tillsammans med sina tolv kvinnliga medarbetare modehusets första kollektion i det övre prissegmentet. Succén var ett faktum. Inom ett och ett halvt år hade han övertygat modebranschen, inköpare och societetsmedlemmar om sin talang och gjort sig ett namn som en av Frankrikes mest berömda modeskapare.  Redan 1958 omnämndes han i tidningarna som, vid sidan av Yves-Saint Laurent och Pierre Cardin, en av medlemmarna i triumviratet „haute couture avant-garde”. Och redan fyra år senare kunde designern lansera sin första prêt-á-porter-kollektion och öppna ytterligare en boutique på en av Paris mest exklusiva och dyra gatuadresser, Avenue Montaigne. Som Laroches signum räknas hans „klassiskt franska” utsökta siluett, extraordinära former, till exempel djupa ryggurringningar eller formfulländade draperingar och starka färger som korall, ceriserosa eller turkos.

Kinesiskt företag förvärvar det parisiska märket

Modeimperiet växte kontinuerligt fram till Guy Laroches död den 17 februari 1989 i Paris. Men därefter kom det i gungning. Under de följande åren bytte direktörerna av varandra på chefsstolen. Sedan 2007 tillhör företaget det kinesiska företaget YMG Trading Ltd. och Marcel Marongiu är märkets Artistic Director.

Guy Laroches parfymer

1966 beslöt sig premiummärket för att ta hand om alla sin kunders behov och i samarbete med L'Oréal lanserade man därför sin första parfym: Fidji, en damdoft, som snabbt utvecklades till en klassiker och som doftar av florentinsk svärdlilja, ylang ylang och jasmin.

Sex år senare följde en motsvarighet för männen – parfymen Drakkar, som inte längre tillverkas. 1976 nådde denna doft sin perfektion i vidareutvecklingen till Drakkar Noir, en av de mest sålda parfymerna genom tiderna. Näsan bakom denna var Pierre Wargnye. Till denna linje hör Drakkar Noir Eau de Toilette Spray, Drakkar Noir Deodorant Stick, Drakkar Noir After Shave och Drakkar Noir Deodorant Spray.

1993 kom Horizon ut, som även den inte längre tillverkas. Ytterligare klenoder är Shanghai, J'ai Osé, J'ai Osé Aqua, J'ai Osé Baby, Clandestine och Eau Folle.

Laroche – värt att veta

  • Senare mycket framgångsrika designers som Issey Miyake, Garavani Valentino och Azzedine Alaia lärde sig hantverket hos mäster Laroche.
  • I de arabiska länderna har produkterna från detta parisiska premiummärke ända från start varit mycket populära.
  • 1985 och 1989 tilldelades Guy Laroche utmärkelsen Golden Thimble Award för sina vackra kreationer.
  • Den tidigare franska presidenten Jacques Chirac och hans hustru Bernadette älskade att handla hos Guy Laroche.
  • 1987 blev Guy Laroche på förslag av den franska statschefen upptagen i den franska hederslegionen. Därmed fick han den högsta franska hedersutmärkelsen för civila och militäriska förtjänster.
  • Skådespelerskan Hillary Swank bar vid Oscarsgalan 2005 en klänning av märket Guy Laroche och tilldrog sig på så vis stor uppmärksamhet. I den bläckblåa klänningen med ovanligt djup urringning i ryggen var hon kvällens blickfång och mediernas favorit.
  • Guy Laroches mest berömda citat är: „Om couture är mitt yrke, så är parfym min lyx.”
  • Guy Laroche var inte bara en talangfull konstnär med blick för detaljer, utan även en slipad affärsman. Han började tidigt sälja licenser för sina kreationer och tjänade på så sätt en förmögenhet under årens lopp.