Accessoarer, Parfym och Hudvård från LIGNE ST BARTH

Laboratoriet som tillhör Ligne St. Barth ligger på en av Karibiens vackraste öar - St. Barthé… Ta reda på mer!

LIGNE ST BARTH Accessoarer, Parfym och Hudvård

Laboratoriet som tillhör Ligne St. Barth ligger på en av Karibiens vackraste öar - St. Barthélemy. Här tillverkas alla produkter. Familjeföretagetstartades 1983 av Birgit och Hervé Brin, som än idag leder det. Familjen Brins familjehistoria är nära sammanknuten med de karibiska öarna och därför har man också valt att lägga sitt huvudkontor här. En av familjens urmödrar var känd för sina kunskaper om indianska naturläkemedel. Birgit och Hervé ville förena de gamla recepten med modern teknologi - och efter 5 års intensiv forskning föddes Ligne St. Barth. Den första produkten, en sololja av sällsynta mörkröda roucouyerfrön som även arawakindianderna använde, skyddar mot sol, havsvatten och myggor. Fröna gav indianerna en röd hudton, vilket föranledde termen "rödskinn".

Ligne St. Barth forskade på hur roucouyerfröna fungerade och upptäckte en hög halt av A-vitamin, vilket stimulerade hudens egen produktion av melanin och därmed förbättrade hudens eget skydd. Därefter tog man fram en patenterad och kall extraktionsmetod där alla aktiva ämnen förblev intakta. Denna dyrbara råvara utgör nu grunden till den högkvalitativa solskyddsserien från Ligne St. Barth.

Efter bara ett par år blev de fantastiska produkterna från Karibien populära bland toppmodeller, fotografer och makeupartister. Tack vare den höga efterfrågan exporterade Birgit och Hervé sina produkter till USA. Det kritiska konsumentmagasinet "Öko Test" gav avokadooljan från Ligne St. Barth högsta möjliga betyg. Gruppen av kompetenta medarbetare utökades ständigt och kvalitetskontrollen blev strängare.

1993 startade Birgit Brins bror ett dotterbolag i München. 1995 startades ytterligare dotterbolag i Schweiz och Österrike. Och 1998 skapades ett partnerskap med en agentur som hyr ut lyxvillor runt om i världen. Ligne St. Barth fick i uppdrag att planera och utveckla spaanläggningar. De första kunderna som intresserade sig för villor med spa var världsstjärnor som Celine Dion, Jack Nicholson och Don Johnson. Under följande år kom nya produktlinjer och serier och 2007 till och med ett eget magasin. Med mer än 40 produkter följer företaget inga trender utan är noga med kvalitet och tidlöshet.