Nina Ricci Parfym

Haut couture-huset Nina Ricci grundades 1932 och sedan dess är konsten märkets viktigaste inspiration. Genom en feminin modekollektion i utsökta material blev företaget strax ett av modebranschens främsta märken världen över. Madame Ricci inspirerades av sin son och skapade tillsammans med honom en parfymserie som gjorde märket till en symbol för ren lyx. 1998 köptes Nina Ricci av den internationella koncernen Puig Group i Barcelona och fortsätter därmed sin framgångssaga.

Visste du redan Innehåll

Nina Ricci: en legend erövrar doftvärlden

 

Nina Ricci var en italiensk-fransk modedesigner som föddes den 14 januari 1883 i Turin. Hon lyckades grunda ett internationellt framgångsrikt företag med samma namn, som sedan 1998 ägs av parfymkoncernen Puig S.L. Under namnet Maria Adélaide Nielli byggde hon upp sitt märke efter att först ha utbildat sig till sömmerska i Paris. Kort efter sitt giftermål med juveleraren Luigi Ricci år 1904, vigde hon all sin skaparkraft åt det egna modehuset.

 

De legendariska doftnyansernas ursprung

 

Inte minst var det hennes makes ekonomiska stöd som gjorde att hon kunde förverkliga sina drömmar och möjliggjorde etableringen av modehuset på Rue des Capucines i Paris. Fokus låg från början på feminina, eleganta material med överdådiga broderier och dekorationer. Framförallt de välbeställda i Frankrike uppskattade hennes extravaganta modekollektioner. Och det var därför Nina Riccis modehus, trots den annalkande finanskrisen, fortsatte att gå bra ekonomiskt.

 

1959 blev Jules-Francois Crahay ny chefdesigner hos Nina Ricci. Det var helt rätt beslut, för hans kreationer ledde till enastående internationella framgångar för företaget. 1962 föddes Mademoiselle Ricci – den första prêt-à-porter-linjen från huset Nina Ricci. Än idag räknas denna kollektion till en av företagets verkliga milstolpar. Trots att denna modelinje även såldes under namnet Crahay, bytte den 1966 namn till Nina Ricci för att även erövra USA-marknaden.

 

Det internationella genombrottet för Nina Riccis parfymer

 

1963 byttes det kreativa teamet ut och Gerard Pipart blev Nina Riccis ledande modeskapare. Han stannade på företaget i över tre decennier och dog först 2013. 1979 flyttade flaggskeppsbutiken till Avenue Montagne i Paris. Företaget lanserade den första herrmodekollektionen med namnet Ricci Club. Under detta namn lanserades så äntligen 1989 även en parfym. Denna korta historik belyser endast en marginell del av denna framstående mode- och parfymkoncern, vars extravaganta doftkollektioner har glatt såväl hjärtan som näsor världen över.

 

Nina Riccis L’Air Du Temps som doft och vårdande produkt

 

Fokus hos Nina Ricci ligger bland annat på L’Air Du Temps – den eleganta och extravaganta eau-de-toilette-sprayen i flaskor på 30 ml, 50 ml eller 100 ml med den karakteristiska duvan på korken. Hos denna Nina Ricci-parfym kommer originaliteten, liksom även renheten, till uttryck på alla olika nivåer. Nina Riccis „Nina” övertygar med en blommig doftnot och en fräsch intensitet. Flaskan påminner om en modern saga med en vacker hjältinna som iklär sig en avväpnande parfym. Hela förpackningen för tankarna till en trollryck vars magiska effekt hämtas från rosor, praktvindor, ceder och mysk som sprider sin magi över huden. Även här kan man välja mellan en lätt och elegant eau-de-toilette för dagligt bruk och en extravagant eau-de-parfum.

 

Men det är inte bara när det gäller parfymer som Nina Ricci kan konsten att erbjuda ett enormt brett produktspektrum. Med L’Air Du Temps fasta tvål, kroppspudret eller Nina Riccis duschgel genomsyras luften där hemma av en härlig doft som märkets anhängare inte kan tänka sig att vara utan. Nina Ricci erbjuder idag alla kvinnor möjlighet att unna sig en väldoftande och extravagant present.

 

Nina Riccis parfym – ett underverk av naturliga essenser

 

L’Air Du Temps, med den karakteristiska duvan på locket, når en elegant höjdpunkt i form av kroppslotionen på den vita flaskan. I denna hudvårdsprodukt använder sig Nina Ricci varken av silikon eller mineraloljor, utan förlitar sig på den naturliga kraften hos naturens essenser, t.ex. johannesbröd och guar. Du känner direkt den typiska Nina Ricci-doften hos denna lätt parfymerade lotion med en mjuk och smidig konsistens.

 

Nina Ricci Premier Jour övertygar redan vid första anblicken: korken på denna frostade flaska ser ut att sitta snett. Redan designen lovar med andra ord alla kvinnor en djärv och innovativ doft och ett mjukt möte med något nytt och annorlunda. Nina Ricci satsar här på en diskret fräschör, som doften hämtar från mandarin, blomblad och en blommig bas. På så sätt bidrar denna eau-de-parfum till att ge alla kvinnor en helt ny självbild och och återupptäcka sig själva.