Parfym från Tom Ford

Visste du redan Innehåll

Märket Tom Ford strålar klart sedan 2005 .

Karriären för denna välrenommerade och uppmärksamhetsväckande amerikanske designer började som designassistent hos Cathy Hartwick 1986, han gick sedan vidare 1988 till Marc Jacobs som designer för jeanslinjen Perry Ellis American. Han arbetade hos Gucci från 1990 som Creative Director och arbetet med Gucci-kollektionen 1995 gav honom internationellt erkännande och rykte.

Med en modern, kreativ glamour i sina dam- och herrkollektioner, skor, klockor och väskor gav Tom Ford Guccis lysande stjärna en ännu starkare strålglans än tidigare. För sitt ärofyllda engagemang fick Tom Ford 1995 Council of Fashion Designers of America’s International Award.

När Gucci-gruppen 1999 blev största ägare till YSL övertog Tom Ford rollen som kreativ chef och kommunikationschef även där.

Omdiskuterade men varaktiga framgångar fick han från 2000 med spektakulära reklamkampanjer för märkena Gucci och YSL,som visade halvnakna och nakna kroppar.

Varumärket Tom Ford

Hans eget varumärke - Tom Ford International - startade denne modeikon när han slutade på Gucci-gruppen 2005.

Denne kreative multitalang, som av „People Magazine” utnämnts till en av de 50 vackraste männen i världen, presenterade 2006 sin första parfymkollektion med herr- och unisexdofter under det egna varumärket Tom Ford. Den ojämförliga magin i dessa första doftkreationer, som den legendariska „Black Orchid”, „Private Blend”-kollektionen och „Tom Ford for Men”, förtrollade världen omedelbart.

Den kanske mest inflytelserike designern i vår tid och mästaren på att marknadsföra sig själv fortsätter med samma lite aggressiva och provocerande marknadsföring för sitt eget märke som för Gucci-gruppen.

Hans passion för dofter

Redan som ung var Tom Ford fascinerad av dofter; i barndomen bidrog särskilt hans mormors parfym till denna passion och som tonåring var det de orientaliska doftoljorna på 1970-talet.

Tom Ford bär själv gärna dofter och ofta flera dofter på varandra. Själv betecknar han sig som nästan besatt av dofter. Sina egna dofter använder han helst samtidigt genom att helt enkelt spraya på dem i lager på varandra. Tack vare den röda tråden i doftnoterna uppstår aldrig någon disharmoni i kompositionerna. Denne framgångsrike amerikan med brittiskt fulländad stil hyser en särskild ambivalens för doftnoterna ambra, patchouli, vanilj och sandelträ.

Särskilt patchouli är föremål för hans kärlek och den förekommer i alla hans dofter. I sin lyxiga damdoft „White Patchouli” ger han uttryck för denna sensuella och glamourösa doft på ett fulländat sätt.

Hos hans doftkreationer för herrar, som „Noir” och „Noir Extreme”, märker man hur viktigt han tycker att det är med kryddiga toppnoter och blommiga mellannoter även för män.

Alla hans dofter har ett gemensamt tema: de är alla varma, ibland med den viss kylig not.

Tom Ford anser nämligen att även män kan bära blommiga och tunga dofter. Till syvende och sist var violdoft för män högsta mode på 1890-talet, medan blommiga dofter var helt förbjudna för män på 1950-talet.

Tiderna ändrar sig alltså och „Black Orchid”, som var Tom Fords första egna doft, köps och bärs till nästan 25 procent av män.

  • „Signature”-linjen, dit bland andra „Black Orchid” och „Noir Extreme” hör, är den första av de båda doftlinjerna från modehuset Tom Ford.
  • „Neroli Portofino” Collection hör till de yngre kreationerna med duschgel, deodorant, bodyspray och kroppsolja. Här förlänger bland annat friska citrusfrukter semesterkänslan.

Värdefulla vårdande ämnen ingår självklart i alla Tom Fords kosmetikaprodukter.

  • After Shave Balm i doftserien Noir lugnar huden efter rakning, ger den en len känsla och efterlämnar en attraktiv doft med en anstrykning av den sagolika orienten.

I den fuktgivande kroppslotionen „Jasmin Rouge” omsluts kroppen av ett riktigt blomsterhav av sensuella dofter med många vårdande ämnen för en sammetslen hud.

Personality Tom Ford

Precis som med hans dofter blir man helt lyrisk av personen Tom Ford. Han föddes i Austin, Texas och bor numera permanent i London. Precis som sina kreationer är han egensinnig och unik. Allt som kommer ur hans tankevärld och händer träffar oundvikligen helt rätt i tiden och uppfyller en längtan efter omisskännlig individualitet med en eftertraktad touch av glamour och lyx. Tom Ford själv lever och älskar denna blandning av livskvalitet och goda umgängesformer tillsammans med skurrilitet, denna moderna elegans, som han senast presenterade på catwalken med eleganta aftondräkter tillsammans med sneakers.

För Tom Ford är det viktigt att hans produkter är „schyssta produkter”. Därmed lever han som „schysst man” upp till sina egna krav.

 

.