Sir Irisch Moos Vård och Parfum

Uppfriskande som den irländska naturen – Sir Irisch Moos är inte bara en enda doft - det är en värld av dofter. Sir Irisch Moos fångar in kullarnas gröna färger och naturens skådespel med sol, vindar och moln. Den klara luften på ön och den uppfriskande effekten av mossa och saftigt gräs finns samlade i en komplett herrvårdsserie. Mer stress, ökade miljöbelastningar och överfyllda städer gör att människorna allt mer längtar efter naturen. Därför är den klassiska herrdoften aktuellare än någonsin. Naturens ursprunglighet blir en sällsynt lyx – med Sir Irisch Moos kan du fortfarande finna den. Den kraftfullt friska doften av Sir Irisch Moos med sina manligt kryddiga och uppfriskande ackord har inte förändrats ett dugg på alla dessa år. Toppnoten sprider en behaglig, fräsch och naturlig doft av citrus, medan hjärtnoten får sin intensitet av kryddigt aromatiska beståndsdelar. Den karismatiska doften avrundas med markant träkompositioner som understryker doftens maskulina karaktär. Upplev lite Irland i vardagen - prova Sir Irisch Moos med sin naturliga och manligt kryddiga doft.

Visste du redan Innehåll

Sir Irisch Moos

En evergreen från berömda Glockengasse i Köln

Precis som klassikern „4711 äkta eau-de-cologne” såg även det nuvarande märket „Sir Irisch Moos” först dagens ljus på Glockengasse i Köln. Till att börja med marknadsfördes denna eau-de-cologne som ett slags läkemedel mot hjärtklappning och huvudvärk. Den skulle drickas efter att först ha blandats med vatten eller vin. På grund av ett dekret från Napoleon, som tvingade företag som Muelhens att redovisa hemliga recept på läkemedel, kom „4711 äkta eau-de-cologne” istället att marknadsföras som doftvatten. På så vis undvek man framgångsrikt att det hemliga receptet blev allmänt känt. Som doftvatten gjorde 4711 succé i nästan hela världen. Till kundkretsen hörde framförallt olika kunga- och furstehus. På den tiden var det inte vanligt att tvätta sig med vatten och två,utan man brukade dölja kroppsodörer med hjälp av parfym.

Detta var en nog så viktig prolog som banade väg för den oförgängliga herrdoftsklassikern „Sir Irisch Moos”. Ty det var eau-de-colognens stora succé som inspirerade företaget till att framställa flera kosmetikartiklar.

Föregångaren till „Sir Irisch Moos” såg dagens ljus 1875 och marknadsfördes då som „rakhjälpmedel”.

Adligt till namnet

Eftersom doftvattnet 4711 var så internationellt populärt i adliga kretsar, bytte „rakhjälpmedlet” år 1935 namn till „Sir International” 1935. Namnet var avsett att väcka associationer till en engelsk adelstitel.

Namntillägget „Irisch Moos” kom man på 1969, för att ge märket ytterligare fräschör.

I linje med detta lydde märkets reklamslogan „Äventyr-Fräschör-Manlig frihet”. Med detta reklammotto var märket trendmässigt helt rätt ute under det frisläppta 70-talet och det var under många år nummer ett på marknaden när det gällde tyska herrdofter.

För Sir Irisch Moos fanns det vid denna tidpunkt ett framgångsrikt tv-reklaminslag med en „riktig man” (förstås med fördelaktigt utseende) som fotvandrade i det fria ( i den gröna naturen) tillsammans med sin schäfer. „Irisch Moss” hade förvandlats till en märkesprodukt som män i sin manlighet kunde identifiera sig med.

Fortfarande sig själv trogen

Märkets signum är fortfarande en mättad grön färg och även den kraftfullt fräscha doften har inte förändrat sig under de många decennierna som gått. Men produkterna med denna omisskännligt manliga doft har inte längre Glockengasse som hemadress. Muelhens-arvingarna sålde 1994 företaget till Wella-AG, som 1997 slog ihop „Sir Irisch Moos” med alla övriga kosmetikprodukter från Wella i Cosmopolitan Cosmetics GmbH. I samband med att Procter&Gamble 2003 tog över Wella AG kom den klassiska herrdoften „Sir Irisch Moos” att tillhöra segmentet P&G-Beauty.

2006 såldes dock märket för „fräschör och äventyr” tillsammans med „4711 äkta eau-de-cologne” och andra produktmärken till företaget Mäurer&Wirtz.

Men „Sir Irisch Moos” image och doftpyramid förblev ändå oförändrad, för nu såsom då stämmer detta uttryck för fräschör, äventyr och manlighet överens med den ursprungliga livsinställningen hos det manliga släktet. 

Ett parfymeri på Glockengasse, idag en sevärdhet för turister, påminner än idag om historien bakom detta ursprungliga „rakhjälpmedel”.

Herrkosmetika av en fräsch och maskulin natur

Företaget Muelhens, som ursprungligen skapade den klassiska herrdoften „Sir Irisch Moos”, har fortsatt att vara varit lyhört för de manliga behoven och därför under årens lopp lanserat flera vårdande produkter med denna omisskännligt maskulina doft.

Den återfuktande aftershaven, som avslutar rakningen med en kraftfullt fräsch doft och även lämpar sig optimalt för känslig hud, kompletterades med „Pre Shave Sir Irisch Moss”, vars utvalda ingredienser förbereder huden inför rakningen och det med en doft av manligt kryddiga och uppfriskande noter.

Märkets aftershavebalsam är en källa till vårdande ingredienser som motverkar irritationer efter rakningen även hos mycket känslig hud. Återstår gör sedan den långverkande och omisskännligt fräscha och maskulina doften av mjuk och vårdad manshud.

Som ett väldoftande vardagsskydd mot obehaglig svettdoft finns denna herrdoftklassiker även som deodorant och deodorantspray.

Med Sir Irisch Moos eau-de-toilette får du denna kraftfulla och fräscha doft av naturlig frihet i en variant med extra långtidsverkande effekt.

Doftpyramiden hos „Sir Irisch Moos” har sett likadan ut under flera decennier och här är det patchouli, tonkabönor och naturlig mossa som utgör basnoten. Basnotens komponenter ger doftkompositionen „Sir Irisch Moos” den manliga karaktären. Mellannoten i denna herrklassiker utgörs av kryddigt cederträ, geranium, nejlika och lavendel.

Fräschör och naturlighet får „Sir Irisch Moos” av toppnotens gröna accenter, citron, apelsin, rosmarin och koriander.

Märket „Sir Irisch Moos” beskriver en suverän manlighet som trotsar livets stormar och kraftfullt övervinner alla hinder.

Genom alla decennier och till och med andra världskrigets fasor har „Sir Irisch Moos”, denna „sir” bland herrdofter , förblivit oförändrad och kunna hävda sig väl i konkurrensen.

Ett märke som i dessa tider av ständiga förändringar och innovationer är och förblir manlig.

En doft som mannen/kvinnan mer än gärna åter vill uppleva.