Hårvård från Wella

Vision och innovation är de två grundpelarna som Wella-produkterna bygger på. Bakom Wellas produkter… Ta reda på mer!

Wella Hårvård

Vision och innovation är de två grundpelarna som Wella-produkterna bygger på. Bakom Wellas produkter ligger stort engagemang och bred professionell kunskap från ledande experter. Tillsammans arbetar man för att skapa de bästa resultaten och se till att drömmarna blir verklighet. Genom en ständigt banbrytande utveckling vad gäller hårvård lyfter Wella hårstyling till en konstnärlig nivå. Varje dag kan du och andra människor runt om i hela världen glädjas åt det fantastiska resultatet som bygger på vetenskaplig forskning.

Visste du redan Innehåll

Sedan mer än 130 år ägnar sig Wella åt hårkonsten. Från olika tekniker för frisering har man under den långa företagshistorien utvecklat otaliga produkter för hårvård för både kvinnor och män. Till företagets moderna innovationer hör milda hårfärgningsprodukter som Wella Koleston och Wella Luxe Oil för att förfina hårets naturliga beskaffenhet.

Ett tyskt företag som revolutionerar världen med uppfinningen av permanenten

År 1904 öppnade den tyske frisören Franz Ströher sin första fabrik. Efter första världskriget gick hans söner Karl och Georg in i företaget och utvecklade den första permanentapparaten för kvinnor. Ur hårvågorna (Welle på tyska) bildades företagsnamnet Wella och den än idag välkända logotypen. Bland de första entusiastiska kunderna fanns många frisörer som utrustade sig med de innovativa apparaterna. Efter andra världskriget exproprierades företaget av dåvarande DDR. En nystart gjordes i Hünfeld i västra Tyskland. Redan på 1950-talet hade fabriken mer än 50 anställda. Koleston från Wella kan köpas än idag, olika hårsprayer och Lifetex Concentrat är innovationer från den här tiden och som revolutionerade frisörvärlden. På 1960-talet var den västtyska hårvårds- specialisten exklusiv sponsor av OS.

Efter kalla kriget och murens fall kunde familjen Ströher köpa tillbaka sitt gamla företag Londa. Affärerna inom skönhetsbranschen utökades år 2000 genom uppköpen av varumärkena Trussardi, Mont Blanc, Marc O’Polo, Gerry Weber och Max Mara. Wella-produkter som det innovativa Wella Luxe Oil kan numera köpas på alla kontinenter.