Histoires de Parfums Parfum

Histoires de Parfums

Forskare har kunnat fastställa att luktsinnet är det sinne som bäst bevarar minnen hos människan. Efter många år kan en doft väcka minnen till liv, ta fram bilder som finns sparade och känslor kopplade till dem. En personlig parfym är som gjord för att utlösa sådana minnen.

Med en kombination av olika aromer

kan den berätta historier och få dem att väckas till liv igen hos dem som har varit med. En insikt som Gérald Ghislain har låtit utgöra principen för sitt arbete. Han grundade företaget "Histoires de Parfums" och vill med hjälp av dofter kunna avbilda viktiga personers biografier. De kreationer han har skapat fångar karaktär och egenskaper från betydelsefulla personer, epoker och verk. Parfymernas teman sträcker sig från 1700-talet till vår nutidshistoria: Det äldsta doftdokument som uppstått på det här viset beskriver tiden kring 1725 då Casanova verkade. Det senast daterade redogör för en luktbild från 1969.

Däremellan

använder sig "Histoires de Parfums" av konstnärer som George Sand och Ernest Hemingway, konstverk som Bizets opera Carmen och kulturellt viktiga platser Moulin Rouge eller Olympia Music Hall. Även till det yttre visar parfymen att den inspirerats av ett mästerverk: Sidorna på flaskan och förpackningen liknar bokryggar, så att Ghislains "parfymhistorier" lätt kan platsa i ett bibliotek.

Den kanske största bedriften

i "Histoires de Parfums" egen historia kan dateras till 2013 med doften "Make perfume not war": Med denna parfym i begränsad upplaga stöder företaget olika barnhjälpsorganisationer genom att skänka 50 dollar för varje såld flaska.

Parfum-Produkter från Histoires de Parfums