Guess Parfum

Företaget Guess grundades 1981 och är framför allt känt för sina modekläder för vardagsbruk och högkvalitativa jeans. Från början specialiserade sig märket enbart på mode men är nu även en stark aktör i parfymbranschen, med produkter för både män och kvinnor. Det finns sex exklusiva serier i sortimentet, däribland serien ""Seductive Homme"" och Seductive Blue Homme"", som kombinerar inbjudande ingredienser med friska essenser för att skapa en modern och lockande doft.

Från jeans till parfym

Även i damernas värld gör märket sig gällande. För närvarande finns bland annat serierna ""Seductive I'm Yours"", ""Seductive"" och ""Girl Belle"". Dessutom ökas Guess doftsortiment ständigt på för att erbjuda kvinnor och män fler väldoftande alternativ som kan framhäva den egna karaktären och personligheten. De flesta kollektioner innehåller inte bara parfymen med samma namn utan innehåller även många extraprodukter, som lotioner, krämer och andra vårdprodukter. De går alla bra att kombinera sinsemellan.

Visste du redan Innehåll

Guess: Med Claudia Schiffer i spetsen

Stentvättade jeans, sensuella reklamkampanjer med Claudia Schiffer, trendiga modeller med både amerikanska och europeiska element samt Paul och Maurice Marciano. Det är slagorden som det står för det amerikanska märket Guess Inc., ett modeföretag som under sin 30-åriga historia har stått för en rad överraskningar.

Märkets Guess uppkomst

Paul och Maurice Marciano, grundarna av märket Guess, föddes i Marocko men växte upp i Frankrike. Efter en semester i Kalifornien bestämde de sig för att USA var rätt land att satsa på om man ville bli framgångsrik. 1981 grundade de därför sitt företag i Los Angeles, där företaget än idag har sitt huvudkontor. Först sålde de bara jeans, men det gjorde de å andra sidan med bravur. Men det var inte så konstigt då de lyckats värva Anna Nicole Smith, Paris Hilton och Claudia Schiffer för sina uppseendeväckande reklamkampanjer, som de även fick pris för, bland annat Clio-Award. Sedan 1990-talet är Guess en ledande aktör både när det gäller kläder och parfymer.

Nyutgåva av de sensuella annonskampanjerna

Med anledning av företagets 30-årsjubileum 2011 skapade märket en begränsad „Capsule Edition”, som band samman det nya årtiondet med 80- och 90-talets sensuella annonskampanjer – sålunda fick Claudia Schiffer åter ställa sig framför kameran som märkets „guess girl”. Konkret innehöll denna kampanj märkets femton mest framgångsrika modeller i ny tappning och med ny marknadsföring.

Vad kännetecknar Guess?

Tidlöst, självständigt, trendigt, sexigt, innovativt, sportigt och samtidigt elegant – så beskriver kända modejournalister märket Guess. Guess kläder och parfymer skapas med känsla för och kärlek till detaljer, tillverkas av förstklassiga råvaror och kan varieras fritt. Framför allt dagens trettio-plus-generation tilltalas av de utsökta produkterna.

Dessutom servar Guess sina fans med otaliga accessoarer, allt från skärp, klockor, skor, glasögon till handskar. Guess produkter återfinns på otaliga varuhus, parfymerier och butiker världen över.

Företaget kännetecknas framförallt av en enastående kvalitet, förstklassig tillverkning och livsglädje.

Guess damparfymer

  • Guess Seductive eau-de-toilette: Stimulerande orientalisk och blommig doft som innehåller bergamott, apelsinblommor, jasmin, svärdlilja, päron och svarta vinbär. Veronique Nyberg komponerade denna lekfulla och lockande parfym 2010.
  • Guess Girl: Ett år senare började kvinnor dofta av produkter i serien Guess Girl. En parfymklenod baserad på bergamott, mandarin, neroli och mysk. Matchande produkter är Guess Girl Eau de Toilette Spray, Guess Girl Shower Cream och Guess Girl Body Cream.
  • Guess Girl Belle: 2013 lanserade Guess ytterligare en vidareutveckling av Guess Girl – Guess Girl Belle. Den finns även som Guess Girl Belle Eau de Toilette Spray, Guess Girl Body Cream och Guess Girl Belle Shower Cream
  • Dare damdofter: I juli 2014 lanserade Guess ytterligare en succé. Dare damdofter från Guess. I toppnoten finns kumquat, citronblommor och persika. Dessa ingredienser kombineras med kaktusblommor, rosenextrakt och vildjasmin samt kokosnötsessens. Denna utgåva omfattar Guess Dare Eau de Toilette Spray, Guess Dare Bodycream och Guess Dare Eau de Toilette Spray Summer. Dofterna kan köpas separat, men även i form av presentset i storlekarna 30 ml, 50 ml, 100 ml och 200 ml. I många butiker finns det gratisprover.

Herrdofter Guess

Det amerikanska företaget erbjuder även män en bred palett av dofter och kosmetikprodukter.

Guess Seductive Homme: 2011 var födelseåret för Guess Seductive Homme, den första parfymen i Seductive-kollektionen. Den präglas bland annat av kanel, vanilj och orkidé och finns att köpa i form av eau-de-toilette, duschgel och aftershave.

Seductive Blue Homme Guess: Ett år efter lanseringen av Guess Seductive Homme, skapade Guillaume Flavigny Seductive Blue Homme Guess – som finns som Guess Seductive Blue Homme Guess Eau de Toilette Spray och som duschgel. De kan köpas separat eller som presentset. I doften förenas citrusblommor, kanel och svartpeppar.

Night Homme Guess: Hösten 2013 presenterade man doften Night Homme Guess som primärt inriktade sig på något yngre män. Antoine Lie och Francis Kurkdjian skapade detta lilla konstverk – med inspiration av elektromusik.

Guess mest berömda kvinnliga parfymör

Guess mest framgångsrika dofter har skapats av Veronique Nyberg. Efter att först ha studerat vid en konstskola sadlade hon om och skaffade sig en doktorstitel i organisk kemi. Därefter arbetade hon hos det amerikanska sällskapet „International Flavors och Fragrances Inc.” (IFF) där hon befäste sina kunskaper i dofternas värld. Senare bytte hon till Guess och komponerade några av märkets mest kända parfymer. Sedan dess har hon tillsammans med Lutz Herrmann och Tamas Tagscherer blåst nytt liv i det traditionsrika parfymeriet från Berlin, J.F. Schwarzlose.