Lanvin Parfum

Det franska haute couture-märket grundades 1889 av Jeanne Lanvin och har idag ett mycket högt anseende över hela världen. Märket har funnits i tre generationer men ännu idag är företagets filosofi att alltid sträva efter att uppnå total perfektion inom mode. År 2004 inledde företaget en ny era genom att introducera både kosmetika och parfym på marknaden, vilket ligger nära till hands för detta framgångsrika märke. Produkterna har trogna användare över hela världen.

Visste du redan Innehåll

Märket Lanvins födelse

Detta modemärke, grundat i Paris av Jeanne Lanvin, har överlevt i över 125 år. Världen över betraktas Lanvin som tongivande på modeområdet. Som den äldsta av elva syskon fick Jeann Lanvin redan vid 15 års ålder ta tjänst i en skräddarateljé. För att försörja sina syskon beslöt hon sig att kanalisera sin entusiasm för mode och göra den till sitt yrke. Hon läste till och utexaminerades som modist. Blott 22 år gammal öppnade hon sitt första lilla skrädderi där hon hälsade de parisiska kunderna välkomna. I de två modesta rummen skapade Jeanne Lanvin ett märke som än idag utgör en sinnebild för den typiska parisiska lyxen. Till att börja med var det framförallt den unga sömmerskans hattar som imponerade. Sedan breddade hon sig till barnmode och mode för vuxna. Raffinerat förpackad elegans kännetecknar den omisskännliga Lanvin-stilen. Konstnärer och unga talanger från de mest vitt skilda områden präglade den flitiga och kreativa Jeanne Lanvins arbete.

Talang för utsökt kvalitet

Med ett ovanligt bra öga för mode och stil liksom ett välutvecklat sinne för affärer, grundade Jeanne Lanvin ett av de första Haute Couture-husen. En parfymavdelning avrundade sortimentet för herr-, dam- och barnmode. Detta parisiska märke har upparbetat ett gott rykte som har spritt sig ända till Asien. Något som husets Creative Director Alber Elbaz och Men's Wear Manager Lucas Ossendrijver måste ta på sig en stor del av äran för. 2001 övertog den israeliske modedesignern Alber Elbaz rollen som Creative Director och designer för Lanvins damlinje. Dessförinnan hade han gett utlopp för sina kreativa talanger både hos Guy Laroche och Yves Saint Laurent. Med sina elegant raffinerade och feminina cocktailklänningar i drömlika färger gjorde sig denna designer ett namn hos Lanvin. Hans omisskännliga stil gav företaget stora framgångar. Under Elbaz ledning har sedan 2006 nederländaren Lucas Ossendrijver skapat Lanvins herrkollektion. Han har tidigare arbetat för kända märken som Kenzo och Dior Homme.

Lanvin i dofternas rike

Den ryska parfymören Marie Zède skapade 1924 den första Lanvin-parfymen som fick namnet „My Sin”. Parfymen räknas än idag till klassikerna inom doftsegmentet. Tre år senare gav Jeanne Lanvin den unge och då fortfarande okända, parfymören André Fraysse i uppdrag att skapa den andra Lanvin-parfymen med anledning av Jeannes dotter Marguerits 30-årsdag. Den fick namnet "Arpège" vilket är en fransk översättning av den italienska musiktermen „arpeggio” som står för ett harpartat ackord där de enskilda tonerna spelas upp i tur och ordning. Även denna Lanvin-parfym har också blivit en klassiker bland damdofter. Parfymen har ett extravagant uttryckt där anspråksfull lyx kombineras med den franska livsstilens lättsamhet. En otrolig mångfald av ingredienser och doftelement präglar „Arpège” från Lanvin. Otaliga blommiga och fruktiga komponenter, liksom även ett urval av olika träbasnoter förfinas av en fläkt bensoin. Den komplexa blandningen förvandlar parfymen till en symbol för feminin lätthet och imponerar med en doft som dröjer sig kvar på huden länge. Parfymen känns fortfarande lika aktuell som när den skapades. Det sägs att Lanvins dotter var den första personen som bar parfymen och även gav den dess namn. Utan tvivel är den nästan hundraåriga doften den kändaste doften i Lanvin-kollektionen.

2003 blev denna doftklassiker från Lanvin föremål för en nytolkning. Doftdesignern Karine Dubreuil skapade „Lanvin Eclat d'Arpège”, en doft som påminner starkt om föregångaren "Arpège". Ändå är doftkomponenterna diametralt olika. Den nya doften smickrar med ett mycket sensuellt och feminint väsen. Grön syren och citronblad bildar den blommiga och fruktiga toppnoten. Essenser av grönt te, persikoblad, glycine liksom kinesisk osmanthus utgör kärnan i parfymen. Den sensuella kompositionen bärs upp av dyrbar ambra och mjuk mysk som förlänar doften en romantisk originalitet.

Men även parfymklassiker som „Lanvin Rumeur” och „Lanvin Merry me!”, som har skapats av doftformgivarna Francis Kurkdjian och Antoine Maisondieu, står för den unika originaliteten hos dofterna från det parisiska modehuset Lanvin. Den intensiva doften av blommor i „Marry Me” förljuvar livet för förälskade par och följer dem på vägen mot altaret. „Lanvin Rumeur” däremot bidrar med att bilda en gyllene aura för eleganta damer på glamorösa tillställningar. Utöver den stora mångfalden av sensuella damdofter erbjuder Lanvin även herrdofter som „ Lanvin Avant Garde”, „Lanvin L' Homme” och „Lanvin L' Homme Sport”. Samtliga är doftnoter som övertygar genom en unik maskulin originalitet.