Comme des Garcons Parfum

Comme des Garcons

Comme des Garcons grundades år 1969 av den japanska designern Kawakubo och är känt som ett internationellt och framgångsrikt modemärke, som skapar uppseendeväckande och spännande pret-a-porter-kollektioner med en exklusiv stil. Färgen svart bröt ett tabu med modeimperiets namn och blev till en färg som används varje dag. I dag är Comme des Garçons ett internationellt erkänt multimärke som erbjuder mycket mer än kopierat mode. Kläder ska ge uttryck för konst. Förutom olika modekollektioner skapade designern Kawakubo år 1994 en doftserie som definieras av unika doftingredienser.

Visste du redan Innehåll

Comme des Garçons – parfym från ett avantgardistiskt modemärke

1969 grundades företaget Comme de Garcons av den japanska modedesignern Rei Kawakubo. När det gäller mode är det än idag vanligt i Japan att använda franska uttryck och namn. Översättningen av det franska begreppet comme des garcons lyder „som pojkarna”. Ska man tro det måste det ju handla om mode för pojkar och män, men det lanserades först 1978, efter dammodet. 1981 öppnade företaget sin första boutique i Paris och befanns sig därmed äntligen på rätt plats sett till sitt namn. Man hade då lanserat mer 40 doftmärken och 1994 var det dags för den första parfymen. Firmans grundare är än idag ensam ägare och gör knappt någon reklam alls för sina produkter.

Comme des Garçons – spännande mångfald i enhetlig design

Comme des Garçons-parfymer säljs baserat på serie i flaskor vars form ibland är diskret enhetlig och ibland mycket frapperande. Vissa har rundade kanter som ligger mjukt och behagligt i handen. Små detaljer ger alla flaskor ett individuellt utseende, även om formen och stilen omisskännligt avslöjar att det rör sig om Comme des Garçons. Dofterna från CDG betecknas som okonventionella, Rei Kawakubo beskriver dem själv som icke-parfymer för de riktar sig till människor i alla kulturer samtidigt. Dessutom kan de tack vare sina ingredienser användas i alla vardags- och livssituationer utan att verka malplacerade. Unisexdoften imponerar med sin individuella och och diskreta framtoning. Comme des Garçons 2 är en eau-de-parfum för män, men den samspelar skickligt med både män och kvinnor. Mark Buxton har med flit skapat den så att den kan användas av och passar lika bra för både män och kvinnor. Doften 2 Man är dock specialutvecklat för mannen. Den maskulina och träbaserade doft doftriktningen har riktigt kryddiga komponenter, kummin, och muskot, i toppnoten. Mellannoten definieras av vetiver, iris och saffran medan basnoten har ett stråk av läder och rökelse samt spår av mahogny vilket framhäver symfonin av blommiga essenser. Det är som ett samspel med salt och socker, båda krävs för att framhäva smaken. Även parfymerier använder essenser på detta lekfulla sätt, som ömsesidigt försvagar eller förstärker varandra. Det är hantverkskonst.

Comme de Garçons-serien – den speciella doften

Bland mängden dofter som Comme des Garçons har skapat under årens lopp, finns det bland annat sådana som sticker ut lite extra tack vare sina signalerande effekter. I serien Red hittar vi Red Roses och Red Harissa. Inom denna serie spelar färgen röd en huvudroll, oavsett om den står för röda träslag, röda blommor eller röda kryddor. Röd är färgen som rent allmänt associeras till eld, passion och kärlek. Red Rose är en kryddig och fruktig rosendoft med en tillsats av peppar och hallon i toppnoten. Mellannoten har välklingande namn som marockansk ros eller bulgarisk ros och till och med geraniumen i basnoten bidrar till att skapa en makalöst elegant doft. I 2-serien är färgen på flaskan svart och tanken på historien och sakrala byggnader är kärnan. Rökelse, kryddörter, kamomill, jakaranda, vanilj och patchouli spelar en roll och signalerar tydligt mångfalden hos parfymerna från Comme des Garçons.