Maison Martin Margiela Parfum

Maison Martin Margiela är ett av Västeuropas viktigaste varumärken inom ramen för mode och parfym och en viktig representant för den belgiska marknaden. Modedesignern föddes 1957 i Leuven och grundade sitt modehus i slutet av 80-talet under eget namn. Framgången var snabbt ett faktum även utanför Belgiens gränser. Några år efter grundandet kom de första damparfymerna in i Maison Martin Margielas sortiment, i första hand som Eau de Parfum Spray och i form av spännande essenser med en enkel och tidlös design.

Högkvalitativa damdofter från världskänd modedesigner

Vårt sortiment innehåller flera olika damdofter, bl.a. de berömda doftserierna Untitled och Replica. Samtliga dofter hos Maison Martin Margiela har en fräsch och spännande framtoning med fokus på antingen fruktigt eller blommigt beroende på doft. Dofterna från Maisons Martin Margiela är ett resultat av kombinationen av moderna impulser och tillverkarens långvariga erfarenhet och är det perfekta valet för dig som är på jakt efter en parfym av hög kvalitet. Beställ enkelt i vårt sortiment online för att ta del av ett attraktivt pris.

Parfum-Produkter från Maison Martin Margiela

Visste du redan Innehåll

Maison Martin Margiela

 

Maison Martin Margiela – vid första intrycket låter namnet franskt. Det stämmer också. Men namnet på detta franska märke får många konnässörer snarare att associera till avantgardistiskt mode, unika och djärva kreationer av återvunna kläder och okonventionella tillverkningsmetoder. Det var åtminstone så Martin Margiela började sin designerkarriär.

Martin Margiela – mästare på området modemässig dekonstruktivism

Maison Martin Margiela inte bara låter franskt, modeföretaget har mycket riktigt även sitt säte i den franska huvudstaden Paris. Men sina rötter har märket, eller närmare bestämt dess modedesigner, inte i Paris. Grundaren och designern Martin Margiela föddes 1957 i den belgiska staden Löwen. på 1980-talet gjorde sig Margiela känd som assistent till modedesignern Jean-Paul Gaultier och senare som en av grundarna till märket Maison Martin Margiela – förkortat MMM. Den okonventionella belgaren väckte stort uppseende i modevärlden med kreationer av återvunna kläder, skapelser som hölls ihop av videoband eller tejp och blusar gjorda av gamla damhandskar. Sedan 1994 är så kallad „replica” en del av alla kollektioner från Maison Martin Margiela. Här handlar det om kläder som utgör en „reproduktion av återfunna klädesplagg från olika källor och epoker”. Vilka kläder det gäller kan endast identifieras genom att detta anges på den isydda etiketten.

Lika unikt förhåller sig modeskaparen respektive märket i förhållandet till mannekängerna som presenterar de senaste kreationerna på modevisningarnas catwalks: Deras ansikten har alltid dolts – med slöja, nylonstrumpor över huvudet eller överdådiga hårkreationer. Detta unika förhållningssätt är något Maison Martin Margiela även har använt sig av i sin katalog: Där censurerade man fotomodellernas ansikten med svarta rutor. Man använder sig fortfarande av denna metod både i katalogen och på webbplatsen, även om det idag faktiskt går att skymta några ansikten online.

Skapelser i modets terräng

För sitt dekonstruktiva arbete blev Martin Margiela, som själv är lika excentrisk som sina kreationer, världsberömd. Som signum bar designern hovformade Tabi-skor, för övrigt en definitiv höjdpunkt i hans kollektioner. Då är det inte heller så konstigt att designern hellre väljer ovanliga platser för sina prêt-à-porter-visningar än den traditionella catwalken. Från frälsningsarméns matsal eller intill en skitig byggarbetsplats: En modevisning i Maison Martin Margielas regi har alltid lett till ett visst mått av uppståndelse.

Men när det gällde butikerna världen över har modeskaparen haft en helt annan approach: Här har man valt oansenliga platser, till exempel bostadsområden långt utanför centrum. Till att börja med publicerade man inte ens adresserna. Man ville låta kunderna „söka” för att hitta en MMM-boutique. Det ska inte vara lätt att komma över ett plagg från detta märke. Kännetecknande för dessa butiker är medarbetarna som är klädda i vita labbrockar, något som annars är vanligt i stora ateljéer, t.ex. hos Christian Dior. 2015 utgjorde 50 butiker en del av företaget, vissa av dem uteslutande avsedda för specifika kollektioner.

 

Utöver haute couture skapar märket även catwalkkollektioner för män och kvinnor, samt accessoarer och skor. Varje kollektion är enkel att känna igen: MMM betecknar dem med siffror i en serie från 0–23, vilket även framgår av de vita etiketterna på de olika klädplaggen. Sedan 1998 utgör serie nummer 1 huvudkollektionen i damlinjen och 2015 lanserades nummer 14, den andra linjen för män. „Collection Défilé” från 1988 är och förblir undantaget: Denna kollektion har utan undantag endast vita etiketter utan siffror.

År 2012 orsakade Maison Martin Margiela långa köer i H&M:s kassor när man skapade kläder och accessoarer för den svenska modekoncernen. Hans kollektion såldes till avsevärt billigare pris än vanligt.

Doftskapelser från Maison Martin Margiela

Utöver haute couture och catwalkkollektionen kan man sedan 2010 även köpa dofter från MMM. Först lanserades unisexparfymen „untitled” i samarbete med den franska kosmetikatillverkaren L'Oréal, senare kom kollektionen „Replica” ut. Doftkreationerna tillkom i enlighet med modefilosofin „replica” som „reproduktion av förtrogna dofter och stunder från olika platser och tidsrymder”. Fram till och med 2015 har man gett ut åtta olika dofter för män och kvinnor.


„Det doftar minnen”

Doftserien „Replica” övertygar med fräscht fruktiga noter – blommiga essenser som står för en bekymmerslös, glädjefylld tid. Bland annat rosor, freesia, jasmin, citron, kokos och ylang ylang bidrar till att skapa de unika uppfriskande dofterna i de olika „Replica”-parfymerna. Att det rör sig om lätta parfymer vittnar även deras namn om, t.ex. „Beach Walk”, „Lazy Sunday Morning” och „Flower Market”. Den som vill bära en lätt och blommig doft, gör rätt i att välja en parfym från Maison Martin Margiela och kan sedan snabb hänge sig åt „förtrogna dofter och stunder”. Som märket skriver på hemsidan: „Det doftar minnen!”

Farväl till företaget

Först sålde Margiela en del företaget 2002, för att sedan 2005 sälja hela företaget till det italienska företaget „Only The Brave” (OTB-Holding), som även äger märken som „Diesel”, „Dsquared2” och „Viktor & Rolf”. Detta utgjorde startskottet för Margielas avsked från sitt modeföretag. 2009 drog sig modeskaparen ur MMM helt. Sedan 2014 heter det franska märkets creative director John Galliano, tidigare Dior-designer.