Populära märken
Populära sidor
Hudvård och Natur från Tautropfen
TautropfenHyaluron Pro Youth SolutionsHyaluronIntensiv fuktkräm

TautropfenSanddorn Nourishing Solutions Treatment i 2 faser

TautropfenHyaluron Pro Youth Solutions Hyaluron-fuktgel

TautropfenSanddorn Nourishing Solutions Fuktighetsgivande ansiktskräm

TautropfenRose Soothing Solutions Mild ansiktskräm

TautropfenAmaranth Anti-Age Solutions Uppbyggande ansiktskräm

TautropfenRose Soothing Solutions Milt rosenvatten

TautropfenAmaranth Anti-Age Solutions Uppbyggande ansiktsserum

TautropfenHyaluron Pro Youth SolutionsHyaluronUpplivande ögonvätska med antirynkeffekt

TautropfenRose Soothing Solutions Mild ansiktsemulsion

TautropfenSanddorn Nourishing Solutions Fuktighetsgivande ansiktskräm

TautropfenHyaluron Pro Youth Solutions Hyaluron-rengöringsgel

TautropfenUnique SolutionsAquatauVital Fuktighetsnektar

TautropfenRose Soothing Solutions Gel detergente delicato

TautropfenSanddorn Nourishing SolutionsNourishing SolutionsFuktgivande ögonkräm för torr hy
TautropfenAlge Balance SolutionsAlgaeUppiggande ansiktsvatten

TautropfenUnique SolutionsTeeknospeVitaliserande sheetmask

Tautropfen Hudvård och Natur
Tautropfen vårdande produkter: Ett hippiepar blir sina egna med hjälp av kamomillolja
Historien om företaget Tautropfen handlar om Toscana, en gammal VW-buss, naturkosmetika samt en bebis – och hur detta ledde till ett företag med internationell räckvidd.
Den första odlingen började på biltaket
På 70-talet for det som skulle blir grundarparet, Silvia och Reiner Plum, med sin VW-buss genom Toscana. Med dagens perspektiv säger de att de tillhörde den generation som letade efter ett liv i samklang med djur och natur. Båda blev helt fascinerade av landskapet och alla de läkeörter som växte i Toscana. Så till den grad att de började plantera läkeörter på taket till deras VW-buss och tillverka egen hudolja. Vid den här tidpunkten hade de dock ingen tanke på att de skulle kunna skapa ett eget företag av detta.
Startskottet för företaget Tautropfen var familjen Plums första bebis. Föräldrarna irriterade sig nämligen så över att de inte kunde hitta några ekologiska hudvårdsprodukter för känslig babyhud, där alla ingredienser fanns angivna, att de själva började tillverka en – utifrån de erfarenheter de hade fått från Toscana. Då deras oljor på ringblomma och kamomill fungerade otroligt bra på deras son, tillverkade de mer av den och gav också essenser till vänner och familj. Efterfrågan blev så stor att paret Plum startade företaget Tautropfen 1980 och breddade sitt produktsortiment.
Filosofin hos detta eko-varumärke
Produkterna från Tautropfen, som har sitt säte i Obing i Bayern, är alla naturliga och ekologiska. Denna princip har märket aldrig tummat på. Inte heller ändrade det sig när Tautropfen Naturkosmetik GmbH köptes upp av Börlind GmbH 2003. Reiner Plum är sitt företag trogen och fortsätter att arbeta som utbildningsledare och rådgivare i företaget. Under de kommande åren utökade Tautropfen sin filosofi. Från början var det „bara” viktigt för varumärket att tillverka biologiskt perfekta produkter på ett skonsamt sätt; sedan 2004 är det också viktigt att råvarorna hämtas från socialt engagerade och miljövänliga projekt, enligt deras slogan: „Från ekologisk odling och certifierad insamling av vilda växter till rättvisa priser.”
Socialt ansvarsfulla och miljövänliga projekt som Tautropfen stöttar
Iroise är ett biosfärreservat i norra Atlanten och utsett till världsarv av Unesco. Tautropfen stöttar områdets bevarande genom att köpa de naturrena brunalgerna. Brunalger växer bara i tiogradigt vatten och anses vara föryngrande och inflammationshämmande. De är en av grundingredienserna i företagets Fluidum-serie.
I Irak, i provinsen Kerman, odlades tidigare opium. Sedan ett par år tillbaka finns nu projektet „Rosor istället för opium”, som stöttar 600 odlare med odling av damascenerrosor. Därmed får odlarna sin inkomst säkrad, samtidigt som opiumhandeln i Mellanöstern minskar. 4 000 kilo av den dyrbara damascenerrosen ger 1 liter rosolja.
I en by i Mali stöttar Tautropfen byggnationen av en fabrik, inklusive solceller och maskiner. Dessutom erbjuder man utbildning i att lära sig läsa. Dessutom finns det kurser för kvinnorna, som är de som traditionellt samlar och bearbetar nötterna från kariteträden. Smöret från dessa nötter kallas sheasmör och finns i många av Tautropfens produkter. Försäljningen är Fairtrade-certifierad.
För Ayana-produkterna behöver Tautropfen ekologisk avokadoolja. Det köper man från Kenya. Där finns det hållbart uppbyggda företaget Earthoil, som bedriver andelsägd odling. Dessutom lär företaget upp självständiga bönder i hur man odlar och skonsamt bearbetar ekologiska produkter. De färdiga produkterna säljs sedan vidare till rättvisa priser, bland annat till Tautropfen. Här är det viktigt att den största delen av värdeskapandet görs i landet, vilket innebär att odlarna inte utnyttjas utan får den avkastning de har rätt till.
Både odlingen och handeln med dessa produkter är certifierade.
I Guatemala samarbetar Tautropfen med det hållbara och ekocertifierade företaget Florida Food Products Inc. Detta företag bedriver ett odlingsprojekt för aloe vera, som växer naturligt i Guatemala och därför har optimala förutsättningar. De två till tre år gamla bladen kan skördas året runt. De tvättas noga och skärs för hand i delar. Jämfört med maskinell bearbetning gör detta att den aloin som förekommer i bladen och som har en laxerande verkan, helt kan avlägsnas. Tack vare den skonsamma hanteringen behöver heller inte aloe vera-pulvret konserveras. Aloe vera finns framför allt i Ayana-produkterna från Tautropfen