Lolita Lempicka Parfum

Lolita Lempicka

Designen från Lolita Lempicka är alltid feminin, romantisk och lekfull för att kunna understryka bärarinnans kvinnlighet. Detta franska modemärke startades 1983, men det är inte en verklig person, som man skulle kunna tro, som står bakom modenamnet utan Josiane och Joseph Pividal, som kallar sig Lolita och Joseph-Marie Lempicka. Lolita har tagits från den ryske författaren Vladimir Nabokovs världsberömda roman. Den kända art déco-konstnären Tamara de Lempicka stod som fadder till efternamnet, vilket då bildade Lolita Lempicka. Året efter öppnade Josiane och Joseph sin första butik i Marais-kvarteren i Paris. Här återfinner man ständigt blommiga och lekfulla mönster i alla varianter. Det kan vara små underkläder i mille fleure-mönster, korsetter med volanger eller västar av sammet. Lolita Lempicka är kända för sina sensuella modekreationer och 1997 presenterade de sin första parfym, som du också hittar i vårt sortiment.

Visste du redan Innehåll

Lolita Lempicka står för underkläder, parfymer och bilar

Lolita Lempicka – oavsett hur sympatisk en person med ett så tilltalande namn skulle vara, så är hon en fantasifigur som inte finns i verkligheten. Men vi kan istället erbjuda ett par vars namn är nog så vackert melodiska. Vi talar om makarna Josiane Maryse och Joseph Marie Pividal, grundarna av premiummärket Lolita Lempicka

Redan som tonåring skapade Josiane Pividal mode

Josiane Pividal, som i motsats till sin äkta man är en offentlig person, föddes 1954 i Bordeaux och är verksam som designer och parfymör. Mode har alltid varit hennes livs passion. Med en mamma som var sömmerska insöp hon kärleken till kläder redan med modersmjölken. Som barn älskade hon att styla sina barbiedockor och hämtade inspiration från sagor som „Skönheten och odjuret” eller tidskriften „Marie Claire”. Som tonåring bar hon endast kläder som hon själv hade skapat. 17 år fyllda började hon studera modedesign.

Att detta varit ett klokt beslut visade sig redan tolv år senare: Tillsammans med sin make lanserade den då fristående designern 1983 sin första modekollektion. 1984 grundade de märket „Lolita Lempicka” och redan första året slog de igenom internationellt med en modeshow i Tokyo. 1985 visade mannekängerna för första gången upp deras kreationer på Paris normativt trendsättande catwalks: Kollektionen hette „Lolita Bis” och var specialdesignad för unga kvinnor.

Grundaren publicerar en bok om sina erfarenheter

Under de följande åren utvecklade hon flera egna kollektioner, samtidigt som hon arbetade tillsammans med och för andra modehus, som till exempel La Redoute och Monoprix. Till hennes designkreationer hör (brud-)klänningar, underkläder, läderartiklar och solglasögon.

2004 firade premiummärket sitt 20-årsjubileum. Med anledning av detta skrev grundaren en bok i vilken hon berättade om sina erfarenheter i modebranschen. Boken bär titeln: „Lolita Lempicka: Il était une fois 20 ans de création“. Samma år slog sig företaget ihop med bilmärket Nissan Motor Company och skapade Nissan Micra Lolita Lempicka. Detta samarbete visade sig vara och är än idag mycket framgångsrikt, vilket framgår av de tre uppföljarna varav en cabriolet.

Alla tre döttrarna har börjat jobba i familjeföretaget Lolita Lempicka

2009 ingick Josiane Pividal ett samarbete med företaget Delsey, i syfte att utveckla ekoprodukterna „Lolitas fröjder”. Med sitt företag Lolita Lempicka har Josiane Prividal skapat ett traditionsmedvetet familjeföretag. För inte nog med att även hennes make designar, tillverkar och säljer för företaget, det gör även parets tre döttrar: Elisa Melody (född 1975) liksom tvillingarna Paulina Leonor och Lauren Leslie (födda 1983), gick in i företaget 2003.

Melody representerar märket i New York och tvillingarna arbetar tillsammans med modern Josiane i Paris.

Lolita Lempicka-parfymer

1997 komponerade Josiane Pividal den första „Lolita Lempicka”-parfymen. Doften fick samma namn som märket och inspirationen hämtades från barndomens sagor. Förpackningen fick formen av ett äpple. Parfymen „Lolita Lempicka” blev en försäljningssuccé så snart den nått butikshyllorna. År 2000 följde den första herrdoften: „Lolita Lempicka eau masculin”. 2006 lanserades „L”, 2008 „Fleur Défendue” (Förbjudna blommor”) och „Fleur de corail” (Korallblommor). 2009 lanserades „Mon Rose”. På hösten samma år gjorde Lolita Lempicka dundersuccé. Med „Si Lolita” hade man lyckats skapa en parfym som kvalade in som nummer tre bland världens mest bästsäljande damdofter. Musan bakom denna fantastiska doft var Charlotte de Bon, väderpresentatör på den franska tv-kanalen „Canal +”. Sedan 2011 finns „Si Lolita” även som eau-de-toilette. 2012 designades utgåvan „L'Eau en Blanc”. Samma år presenterade företaget den amerikanska skådespelerskan Elle Fanning som ambassadör och ansikte för „Le Premier Parfum”.

Lolita Lempicka på röda mattan

Otaliga skådespelerskor har burit kläder från detta lyxföretag när de visat upp sig på röda mattan: Däribland Charlotte Gainsbourg, Anouk Grinberg, Vanessa Paradis, Diane Kruger, Laetitia Casta, Isabelle Huppert och Roxane Mesquida.

En överblick över de förstklassiga parfymerna från Lolita Lempicka hos Parfumdreams.de

Damdofter

  • Eau de Parfume Spray Lolita Lempicka 1st Fragrance
  • Eau de Toilette Spray Lolita Lempicka 1st Fragrance
  • Eau de Toilette Spray Lolita Lempicka 1st Fragrance L'Eau Jolie
  • Eau de Parfume Spray Lolita Lempicka Sweet

 

Dofterna kan köpas i storlekar om 30 ml respektive 50 ml